Montessori-pedagogiikka on kasvatusmenetelmä, jota sovelletaan Montessori-kouluissa ja -päiväkodeissa ympäri maailman. Montessori-pedagogiikan kehitti italialainen lääkäri, opettaja ja filosofi Maria Montessori 1900-luvun alussa. Montessori-pedagogiikka perustuu ajatukseen, että lapsen kehitystä tuetaan kokonaisuutena; jokainen lapsi oppii omaan tahtiinsa ja sitä tulee kunnioittaa.
Montessori-pedagogiikan mukaan jokaisella lapsella on herkkyyskausia, joiden aikana lapsen on luontaista ja helppoa omaksua siihen kehityskauteen kuuluvia taitoja ja asioita. Aikuiset voivat auttaa lapsia järjestämään lapselle ympäristön, jossa lapsi voi oppia asioita, joista on luontaisesti kiinnostunut. Oppimistilanteissa lapsen annetaan kokeilla ja selvitä itse, mutta tarvittaessa lapsi saa myös apua. Montessori-koulujen tunnuslause onkin “Auta minua tekemään itse”.
Montessori-menetelmä ulottuu myös Montessori-koulujen ja -päiväkotien ulkopuolelle. Lasten vanhemmat voivat tukea lastensa kehitystä Montessori-metodin kautta, kuten Montessori-leluilla ja sisustamalla lasten huoneet tiettyjen periaatteiden mukaisesti.
Montessori-lelujen tarkoitus
Montessori-lelujen tarkoitus on tukea lasten kehitystä, luovuutta ja oppimista leikin kautta. Montessori-lelujen tehtävänä on kannustaa lapsia kokeilemaan, tutkimaan ja kokemaan ympäröivää maailmaa itsenäisesti lelujen avulla.
Montessori-lelut keskittyvät yhden taidon harjoitteluun kerrallaan. Lapset ymmärtävät maailmaa rajallisesti. Montessori-pedagogiikan mukaan lelut, joissa on liikaa erilaisia elementtejä, värejä ja tehtäviä, voivat pikemminkin häiritä lapsen kehitystä kuin tukea sitä. Montessori-lelut ovat periaatteeltaan yksinkertaisia, mutta oikein valittuna tarjoavat lapselle juuri sopivasti haasteita.
Montessori-lelut kannustavat lapsia leikkimään leikkejä, jotka liittyvät oikeaan elämään. Esimerkiksi koskeminen, rakentaminen, tunteminen ja haistaminen ovat asioita, joita voidaan harjoittaa Montessori-lelujen avulla. Ne ovat jokapäiväisiä asioita, joita lasten tulisi kokea.
Montessori-lelut on suunniteltu haastamaan lapsen taitoja ja kehittämään niitä omassa tahdissa. Montessori-lelut voivat auttaa lapsia muun muassa kehittämään hienomotoriikkaa, keskittymiskykyä ja kärsivällisyyttä. Ne tarjoavat usein ensin konkreettisen aistivaikutelman ja ohjaavat pikkuhiljaa myös abstraktiin ajatteluun. Montessori-lelut tyypillisesti palkitsevat lasta onnistumisen tunteella ja siten vahvistavat itsetuntoa.
Montessori-lelut eri-ikäisille
Montessori-leluja suositellaan etenkin 0-6-vuotiaille lapsille. Lelujen avulla lapset voivat harjoitella muun muassa avaruudellista hahmotuskykyä, käsitteiden oppimista, hienomotorisia taitoja sekä käsien ja silmien yhteistyötä.
Montessori-leluja valitessa on tärkeää hankkia lapselle leluja, jotka ovat sopivia lapsen ikä- ja kehitystasolle. Tällöin lelut voivat parhaiten auttaa kehittämään lapsen taitoja ja ovat turvallisia käyttää. Keskeistä on myös valita leluja, jotka sopivat lapsen luontaisiin kiinnostuksen kohteisiin.
Esimerkkejä Montessori-leluista ovat nuppipalapelit, soittimet, pinottavat tornit, erilaiset muistipelit ja rakennussetit. Montessori-leluihin kuuluu myös muun muassa erilaiset puiset lelut, pelit, toiminnalliset keinut ja tikkaat sekä luonnonmateriaaleista valmistetut oppimislelut.
Montessori-lelut eivät ole tietyn brändin alaisia. Myös esimerkiksi laatikollista Lego-palikoita voidaan pitää Montessori-leluina, sillä lapset voivat käyttää mielikuvitustaan ja koota erilaisia palikoita yhteen haluamallaan tavalla. Olennaista on mahdollisuus luovuuteen ja oma-aloitteiseen kokeiluun. Toisaalta tiettyä Lego-lelua ei kuitenkaan pidetä Montessori-leluna, mikäli lasten on noudatettava tarkkoja ohjeita tietyn, yhden ainon mahdollisen lopputuloksen kokoamiseksi.
Montessori-lelujen materiaalit
Montessori-lelut on valmistettu luonnollisista ja kestävistä materiaaleista, kuten puusta, kumista, villasta, puuvillasta ja keramiikasta. Ne ovat turvallisia, jos lapsi laittaa ne suuhun, ja lelut suunniteltu kestämään kovassakin käytössä. Montessori-leluissa ei esimerkiksi ole elektroniikkaa tai vilkkyviä valoja. Ne ovat ominaisuuksiltaan yksinkertaisia, kestäviä ja käyttökelpoisia.
Montessori-lelujen lisäksi lasten oppimista ja kehitystä voi tukea huolellisesti valituilla huonekaluilla, jotka on suunniteltu lasten käyttöön ja ovat sopivan kokoisia lapselle. Kun lapsella on mahdollisuus vapaasti tutkia ympäristöään ja tehdä omia valintoja, voi se vaikuttaa positiivisesti lapsen kehitykseen. Lelujen tavoin lapsille tarkoitetut Montessori-huonekalut on valmistettu luonnollisista materiaaleista, kuten villasta. Näin Montessori-pedagogiikkaa voidaan hyödyntää kotona sekä lelujen että ympäristön kautta.